Rekonstrukcję
życiorysu Jezusa z Nazaretu zwanego Mesjaszem opieram w całości
na dokonanych przeze mnie analizach Nowego Testamentu, zamieszczonych
w tym blogu jak i w mojej książce Jak zostaje się Bogiem.
Znaczy to, że praktycznie wszystkie podstawowe fakty zostały mniej
lub bardziej wyraźnie opisane, lub co najmniej zasygnalizowane, w
treści czterech ewangelii. Oceniam, że takie pewne, możliwe do
dowiedzenia informacje o życiu Jezusa będą stanowiły ok 75%
całości jego biografii, co wystarcza do uznania jej za w pełni
wiarygodną. Zwłaszcza, że te właśnie fakty, które oceniam jako
potwierdzone, są zasadniczymi dla całej jego historii. Pozostałe
25% danych, które postaram się odtworzyć, tylko ją uzupełnia,
ale i one opierają się na logicznych przesłankach i są bardzo
prawdopodobne - pasują do reszty opowieści, odpowiadają czasom w
których zachodziły, są zgodne z ludzką psychiką i naturalnymi
motywami postępowania.
Jak
to omówiłem we wpisie Początek
nowej ery,
nie wiemy w którym roku urodził się Jezus, ani którego dnia, i ustalenie
tego nie jest już możliwe. Istnieje jakaś szansa, że komuś w
przyszłości uda się dotrzeć do jego pośmiertnych szczątków,
pochowanych w grobowcu rodzinnym arcykapłana Kajfasza w Jerozolimie
(proponuję przypomnienie wpisów Zagadka
zmartwychwstania
oraz Teoria,
wiedza, dowód),
i zostaną one poddane analizom z wykorzystaniem metod badania wieku
materii organicznej (np. węgiel C-14). Pozwoliłoby to na dosyć
precyzyjne określenie podstawowych dat, ale to szansa przyszłości.
Teraz, nie mając lepszego rozwiązania i biorąc pod uwagę, że
ustalenie to nie ma istotnego znaczenia dla samej historii Jezusa z
Nazaretu, musimy się zadowolić niedoskonałą pracą Dionizego
Małego i przyjąć, że urodził się w 1 roku nowej ery.
Rodzina
Jezusa
Rodzicami
Jezusa byli bogobojni Żydzi, Józef i Maria, zamieszkali w
niewielkiej, prawdopodobnie liczącej nie więcej niż 1000
mieszkańców, miejscowości Nazaret, położonej w Galilei, około
25 km na południowy zachód od jeziora Genezaret. Józef w momencie
ożenku z Marią miał ponad czterdzieści lat i był w tym czasie
bezdzietnym wdowcem, lub wcześniej rozwiódł się z pierwszą żoną,
z którą nie miał dzieci. Bezpłodność kobiety była wówczas
traktowana jako w pełni uzasadniona przyczyna oddalenia żony i
takie prawo męża było powszechnie akceptowane. Nowo poślubiona
Maria pochodziła z odległej o niecałe 10 km miejscowości Kana i
była znacznie młodszą, pewnie nastoletnią dziewczyną, ale taka
różnica wieku małżonków w tamtym świecie nie była niczym
niezwykłym.
Józef
był majstrem ciesielskim i kamieniarskim, miał zakład budowlany w
Nazarecie i zatrudniał w nim pracowników najemnych. Należał do
bogatszych i ogólnie szanowanych mieszkańców miasteczka. Był
regularnie zapraszany w dni szabasu do czytania w synagodze
fragmentów Tory, co było wyróżnieniem i oznaką poważania.
Rodzinie Józefa powodziło się materialnie na tyle dobrze, że
Maria miała służbę do pomocy w pracach domowych i przy dzieciach.
Wkrótce
po zawarciu ślubu, w 1 roku n. e., małżeństwu Józefowi i Marii
urodził się pierworodny syn Jezus i zgodnie z regułami judaizmu,
ósmego dnia po urodzeniu został poddany obrzezaniu w miejscowej
synagodze. Następnie Maria urodziła jeszcze czterech synów, według
starszeństwa: Jakuba, Józefa, Judę i Szymona, oraz co
najmniej dwie córki.
Wszyscy
synowie otrzymali pierwsze wykształcenie (umiejętność czytania i
pisania, podstawową wiedzę o Prawie, księgach, tradycji) w
rodzinnym domu, przede wszystkim od ojca, co było normalnością w
tych czasach. Wychowaniem córek w większym stopniu zajmowała się
matka. Cała rodzina ściśle przestrzegała wszystkich reguł
judaizmu i jego świąt. Dzięki dobrej sytuacji materialnej Józef
mógł kilkakrotnie zabrać żonę i dzieci do odległej o ok 100 km
Jerozolimy, aby przed dorocznym świętem Paschy poddać się
tradycyjnemu oczyszczeniu w tamtejszej świątyni. Wyprawy te były
dodatkowym elementem edukacji dzieci i poszerzały ich wiedzę o
świecie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz